Egy férfi illata - Zólyomi Zsolt

Időpont: 2007. Helyszín: egy független parfümőr laboratóriuma

Valahol egy francia falucskában, a vidéki Angliában vagy Olaszországban.

A mester alkot. Most csak úgy magának, a saját örömére. Nem érdeklik a trendek, csak azzal foglalkozik, hogy a fejében kavargó furcsa, tömény, illatos élményből valamit rekonstruálhatóan egy parfümbe foglaljon, és egy addig sosem létezett, új esztétikai minőséget megalkosson belőle. Egy botanikus által tegnap a dzsungel mélyén talált egzotikus alapanyag, vagy egy gyermekkori mező emlékei, egy friss szerelem vagy egy pocsolya illatai érdeklik. Most is egy természetes növényi kivonat áll előtte kis fiolában. A Firenze címerében is szereplő virág, az írisz rizómájából, azaz a szár talajszint alá eső részéből vonták ki hosszadalmas, évekig tartó termesztés és feldolgozás után. A parfümőrt újra és újra elborítja a mágneses fémességű, púderesen poros és kakaóvajas édességet árasztó íriszkivonat érzelmi ereje. Úgy szól, mint egy fennkölt, mély, tűpontos gordonkaszóló a ködben. Ebben az évben kiemelkedő évjárat született az alapanyagból, ami úgy 100.000.- euro lesz kilogrammonként. Nem számít, a mester kinyitja a palackot, és gyengéden parfümmé formálja. Befoglalja más természetes alkotók közé, akárcsak egy különleges gyémántot finom fémabroncsába az ékszerész. A munka hosszú hónapokig zajlik.
A végeredmény mindösszesen 600 liternyi L'Artisan Parfumeur illat, a legendás kézműves francia parfümház különleges és egyszeri Iris Pallida Special Harvest parfümje. Mint egy Bordeaux-i Grand Cru borkitűnőség. Ez összesen 3.000 palack 100 ml-es Eau de Parfum. Az illatot a parfümök szerelmesei számára szakértő "niche" parfümériák fogják eljuttatni szerte a világon. És itt jön a csavar: a vevő lehet férfi vagy nő, ez a szó nemes értelmében nem számít, nincs előzetes elvárás. A lényeg, hogy a megalkotott parfüm és a másik élő rendszer, az emberi bőr találkozásakor a vásárló azt érezze: megtalálta az igazit. Nem számít a nem, a bőrszín. Csak egyetlen dolog számít, hogy a bőrével szépen harmonizáljon az illat. Itt ugyanis a személyes kipróbáláson van a hangsúly.

Ez a parfümipar egyik legizgalmasabb, óriási növekedési potenciállal rendelkező szegmense, a "niche" parfümök különleges világa, ahol nem a pénztermelés az elsődleges szempont. A modern parfümipar ugyanis egy évi 35 Mrd USD forgalmú globális üzlet. A parfümboltok polcain lévő 2000 mellé döbbenetes módon évi 4-500 új illat érkezik, óriási reklámkampány-költséggel megtámogatva. Hatalmas extraprofitért e globális versenyben óriási "gyűjtőcégek" használják a híres régi luxusmárkákat, és profitmaximalizálási céllal drasztikus költségcsökkentéssel szívják ki a luxustermékekből a lényegüket. Ami régen természetes volt ezen a szinten, a minőségi alapanyag és a kreativitás, az ma már megfizethetetlenül drága a reklámköltségek "elszállása", a parfümök életciklusának egyetlen szezonra rövidülése, az értékes illatos növények nehézkes és évjáratfüggő kitermelése és a feldolgozás finom élőmunka igénye miatt.
Szerencsére maradt egy szűk réteg a parfümőrök világában, akik még nem hódoltak be a globális áradatnak, és kis, kreatív cégekben, illatmanufaktúrákban, mesebeli alapanyagokból alkotják izgalmas és eredeti kreációikat. Ezeket nem adják oda a nagy parfümlácoknak, és minimális marketinggel megtámogatva, csak a világ néhány exkluzív parfümériájában, kizárólag hiperszelektív disztribúcióban árulják.
A "niche" parfümházak a kevés fennmaradt vagy frissen alakult, de kreatív parfümmárka, illatmanufaktúra és parfümkészítő műhely legjobbjai. Ők ma is e gyönyörű kézműves művészeti ág legszebb hagyományait követő minőségben alkotnak, és e kivételes szakmának az igazi főúri luxust idéző esztétikai igényességét őrzik.

A cikk teljes szövege elolvasható a Les Nouvelles Esthétiques 2008/4. számában